Fizyka kwantowa mówi o świecie nieskończonych możliwości, które niejako przez nasz świadomy wybór stają się naszą rzeczywistością. Jesteśmy twórcami naszej rzeczywistości. Bruce Lipton twierdzi, że niebo istnieje naprawdę i możemy go mieć tu na ziemi - z czym zgadzam się w 100 %. Ale zacznijmy od bycia najpierw ludźmi w pełni tego słowa znaczeniu
Czytając książkę Baumana "Szanse etyki w zglobalizowanym świecie" natknęłam się na ciekawy kawałek o dziecku jako wachlarzu możliwości kim ono może się stać jak dorośnie! Jedną z możliwości jest stanie się człowiekiem. Inaczej mówią i cytując książkę....." człowieczeństwo to tylko możliwość drzemiąca i czekająca na przebudzenie. A możliwość trzeba poprowadzić i doprowadzić do rzeczywistości. Ta asysta to wykształcenie lub wychowanie. Dorosły to już nie-dziecko to istota ogołocona z wszystkich możliwości poza tą jedną, która się w rzeczywistości wykształciła " Czy dziecko ma szanse wykształcić swoją rzeczywistość? Czy niewolna, indoktrynująca edukacja daje szanse dziecko na staniem się sobą, jedynym niepowtarzalnym, wyjątkowym człowiekiem z godnością ? Bo to godność jest człowieczeństwem człowieka.
Opierając się na książce "Szanse etyki w zglobalizowanym świecie" możemy wyróżnić 2 modele ludzkiego uczenia się : model "wzmacniania skutecznych" zachowań kierowany " chytrością rozumu" lub " niewidzialną ręką " oraz model "odruchów warunkowych" kierowany i planowany centralnie poprzez wszędobylskie kontrole i regulacje. Zwolennicy tych 2 modeli uczenia opowiadali kolejno o "szczurach i psach". Dla jednych uczący się osobnicy byli samosterowni i powodowali się dążeniem do zaspokajania pragnień i przyjemności a dla drugich byli zdalnie kierowani, do niczego świadomie nie dążąc - ale dla jednych i drugich droga przez życie była jedna i nieubłaganie jednokierunkowa, a wybór prosty: idź tą drogą albo giń! Ani jedni ani drudzy teoretycy nauki nie wspominali o godności. Jednak ani szczury, ani psy takiego pojęcia nie znają.
Podobno " dzieci głosu nie mają" i tak je traktujemy! A jeśli u dzieci nie uszanujemy godności i pozbawimy ich szansy stania się człowiekiem to nie oczekujmy wśród nas "dorosłych z godnością".
Jeśli chcemy zmienić świat dajmy dzieciom możliwość stania się człowiekiem Nie dajmy im zgubić: czupurności i uporu, chęci i odwagi powiedzieć NIE, skłonności do odmowy rzeczy takimi, jakie one są, śmiałości pogardzania marchewką i ignorowania kija. godności sprzeciwu.... Nie dajmy dzieciom zgubić podczas dorastania LUDZKIEJ GODNOŚCI. Czas na 3 model uczenia się człowieka: model " LUDZKIEJ GODNOŚCI"
Elżbieta Rogalewicz
Na podstawie książki Szanse etyki w zglobalizowanym świecie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz