poniedziałek, 12 czerwca 2017

Powrót do oportunisty ( egoisty) - ochrona siebie.









Dziś zacznę zgłębiać poziomy ego, które każdy z nas przechodzi i powinien je poprawnie zintegrować. Pierwszym poziomem ego ( rozwój złożoności umysłu) jest oportunista - egoista. Jest to faza reakcyjna, służąca jak dla mnie do nauki ochrony siebie i swoich interesów. Jest to pierwsza i podstawowa rzeczy jakiej powinniśmy się w życiu  nauczyć. Moim zdaniem ja w ogóle tej fazy w sobie nie zintegrowałam i już wam mówię dlaczego. Skorzystam z przykładu z życia.

W sobotę byłam na weselu i pijany facet z rodziny męża w geście namawianie mnie do tańca klepną mnie w tyłek. No niby nic  ( wielu tak powie) a jednak moja prywatna, intymna strefa została naruszona. Oczywiście wyraziłam swój sprzeciw, ale moim zdaniem niewystarczająco. Na poziomie oportunisty jest akcja i reakcja. Tzn. ktoś cię krzywdzi to mu po prostu oddajesz. Moja reakcja powinna być właśnie na zasadzie akcja- reakcja, czyli klepnąć go w buzie :-) tak jak on mnie klepną w pupę:-) Czyż nie??!!!

Ciekawe jest jakie myśli przychodziły mi w trakcie incydentu. A że to rodzina to nie ma co afery robić, a bo pijany, a bo faceci tak robią, no w sumie nic się nie stało. Mówię sobie wielkie NIE! Wiecie skąd u dzieci doświadczenie molestowania, bo robi to ksiądz, którego dzieci mają słuchać, bo robi kochający tata, bo robi to dorosły, którego dzieci mają szanować. NIE! Dzieci muszą się nauczyć ochrony siebie. Jak ktoś, obojętnie kto go krzywdzi musi się nauczyć ochrony siebie. Bić, krzyczeć, żle się zachowywać, skarżyć.



Na poziomie oportunisty świat odbierany jest jako dżungla. I w tej dżungli dziecko musi nauczyć sobie radzić. Dopiero opanowując dobrze ochronę siebie  można przejść do kolejnej fazy jaką jest faza konformisty, przynależności do grupy. Mam wrażenie, że my dorośli od razu chcemy, aby dzieci był częścią wspólnoty z jej hierarchią i porządkiem. Ja wiele razy miałam sytuacje, że nie chroniłam siebie, bo bałam się co ludzie powiedzą, że to moja wina, że oni nie chcieli itd. NIE! 

Studiując rozwój ego dziś wiem, że muszę wrócić do tej fazy i ją zintegrować. Tzn. muszę stać się egoistką, która myśli tylko o sobie i walczy z innymi, bo świat to dżungla. Muszę się znów nauczyć akcji - reakcji. I nie chodzi , aby zostać na tym poziomie i tak się zachowywać. Ale chodzi o to w rozwoju ego , że jak będzie konieczność to będę mogła z dobrych aspektów tej fazy skorzystać. Dziś apeluje tylko do rodziców, aby pozwoliły dzieciom zintegrować fazę oportunisty i egoisty.

https://www.youtube.com/watch?v=JJ9JRQnQO8c

Elżbieta Rogalewicz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz